Direktlänk till inlägg 16 april 2008

Allt är inte alltid så enkelt

Av Angel - 16 april 2008 15:30


Att peppa andra är hur enkelt som helt, men när det kommer till en själv så blir det helt plötsligt svårt. Det går upp och ner hela tiden med både orken, motivationen och inspirationen. Jag tror att man vinner massor på att bara tänka rätt, det vill säga att äta enligt tallriksmodellen och att röra på sig. Då har man kommit långt på väg. Men jag är jätteglad att jag började blogga för tack vare er alla som läser bloggen så kämpar jag vidare! Utan er hade jag gett upp och det vet ni.


Sedan är det så att om man någon gång råkar eller medvetet äter något som man vet är dåligt så får man dåligt samvete... i alla fall jag. Varför är det så? Är det inte så att man ska kunna unna sig ibland, observera ibland, något riktigt gott? Självklart ska man inte äta godis, snacks och annat varje dag, men varför inte en gång i veckan eller varannan (och det i små mängder) ?För jag vet att om jag förbjuder mig själv att aldrig mer äta chips eller glass, då kommer jag bara tänka på det hela tiden och suckta efter det tills jag äter upp en hel chips påse. Och då mår jag verkligen dåligt. Är det då inte bättre att unna sig en liten skål av det man vill ha då och då så att det inte slutar med att man vräker i sig det i mängder?


För vad vi nog alla glömmer,  är att vi bara är mänskliga.


Och guuud vad tråkigt livet vore om man inte fick sig något gott ibland.

 
 
Frida

Frida

16 april 2008 19:21

Visst går motivationen upp och ner, det ska ju inte va för lätt;-)
Och visst skall du unna dig någon gång ibland, bara du försöker hålla dig inom pointsen och kanske tar en extra motionsstund :-)

http://fridasvardag.blogspot.com

 
sommar2008

sommar2008

16 april 2008 20:12

Jag säger som jag alltid har sagt - inget är förbjudet i min värld. Jag FÅR äta godis. Skillnaden är bara att jag numera begränsar det till en dag i veckan. Skulle jag förbjuda godis (min stora last) så skulle jag - precis som du skriver - fullkomligt VRÄKA i mig den dag "bubblan" sprack.

Gillar också ordspråket "Man kan äta ALLT men inte alltid".

http://sommar2008.wordpress.com

 
Nenny

Nenny

16 april 2008 20:32

Jodå. Unna sig måste man. Att förbjuda allt gott för all och evig framtid går ju inte om man tex är godisråtta eller colaberoende. Men det behöver begränsas. Vissa kör lördagsgodis, jag kör en liten kaka om dagen (om jag vill ha och har kalorier kvar). Men det gäller att prova sig fram. Tror det funkar bäst om man vet att man kan få nåt gott i slutändan. Så man har nåt att se fram emot. Lite då och då...
Jag kör totalt godisförbud nu till siste maj. Sen ska jag äta lite den 1 juni. Sen kör jag troligen 2 månader utan igen. Jag försöker vänja mig av med mitt måste-ha-nåt-varje-dag beteende.
Prova lite olika sätt så ska du se att du hittar nåt så småningom.
Kram

http://nenny.bloggagratis.se

 
jessiie

jessiie

16 april 2008 20:43

Håller med! Klart man måste unna sig nå gott då o då, annars orkar man inte. DÅ tappar man sugen!

http://www.jessiie.bloggagratis.se

 
Jullan

Jullan

16 april 2008 23:00

Ja man måste få unna sig något gott, tänkte faktiskt längre fram äta lördags godis, jag har tur som inte tycker om chips, eller min galla tycker inte om det =)
Pepp kraaam vännen

http://viktknas.blogg.se

 
Annalee

Annalee

17 april 2008 10:15

Man måste unna sig annars blir man tokig! haha.
Som min konsulent på Vv sa (ja, han är bra!): -Kan man tänka sig att inte äta typ godis för resten av sitt liv? -Nej! Då ska man inte totalförbjuda det heller utan unna sig vissa dagar t ex.
Jag tycker att det är jättebra att tänka så. När man då unnar sig får man inget dåligt samvete heller.
Kram!

http://aleelin.bloggagratis.se

 
Linda

Linda

18 april 2008 10:17

Jag håller absolut med dig angel!!
Man måste få unna sig, annars pallar man inte emd detta & livet blir fruktansvärt tråkigt!
I morrn ska jag på kalas, å' då kommer det bjudas på smörgåstårta...& jag kommer ta en bit.
Så länge man rör på sig så blir det +-0 tror jag, om man äter måttligt alltså.

Jag gick ju ner nästan 3 kilo förra veckan, så tror inte min/din teori är helt fel;)

http://gullmalva.blogg.se

 
ullis

ullis

18 april 2008 18:39

Jag vet!
Det är egentligen det dummaste som finns för i min värld så borde JAG vara viktigast.
Tar jag inte hand om mig själv så kan jag ju absolut inte peppa och hjälpa andra.
Jag håller med dig helt.
Jag är ju också ett chipsmonster och om jag förbjuder mig så tänker jag på det nonstop, det funkar inte.
Allt i lagom mängd, jag tror inte på att förbjuda sig något och heller inte äta lite varje dag utan om jag är utan chips i några veckor och tar några stycken, ja eller who am I kidding, några nävar blir det givetvis men då smakar det verkligen gott.
Ibland är det mest bara vanan som tagit över handen. Jag kanske inte egentligen är så sugen utan mest bara van, det gäller att lära sig att läsa av de signalerna så det inte blir fel och godsaker för ofta :o)
Ha det gott tjejen!
Jag gillar din tankegång.

http://itsnowornever.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Angel - 31 oktober 2008 07:54

Jag har bestämt mig! Denna blogg flyttar till WP från och med imorgon. Jag håller på och flyttar recepten och en del annan information som jag vill ha med, men inte allt.   Så från och med den 1 november så är adressen:   http://angelsblogg.wordpres...

Av Angel - 31 oktober 2008 07:53

Frukost: Rågkuse med skinka + gurka Lunch: Kycklingenchilada med sallad Middag:   Dagens steg: Dagens motion: - ...

Av Angel - 30 oktober 2008 07:23

Frukost: Fibersmörgås med skinka, gurka Lunch: Potatis, kött, sallad Middag: Hamburgare med bröd + lite lite pommes   Dagens steg: 11.170 Dagens motion: 30 minuters pass på crosstrainern ...

Av Angel - 29 oktober 2008 13:02

Funderar mer och mer på att flytta denna blogg till wordpress. Jag ser att många har gjort det och deras bloggar ser så fina ut. Men jag har inte riktigt bestämt mig ännu men tänkte förvarna er lite. Skillnaden är att man kan variera sin blogg mycket...

Av Angel - 29 oktober 2008 07:25

Igår så blev första passet gjord i motionssalen och jag är nöjd. Det var väldigt mycket folk där så gång/löp-bandet var upptaget när vi kom och liksaså crosstrainer. Det finns 3 maskiner av varje och dessa verkar vara de populäraste. Jag och min arbe...

Presentation

Omröstning

Vilket pålägg har du oftast på smörgåsen?
 Ost
 Skinka
 Korv
 Leverpastej
 Kaviar
 Marmelad
 Bara matfett
 Inget alls

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards