Alla inlägg den 30 mars 2008

Av Angel - 30 mars 2008 21:42


Då är helgen över och en ny vecka är på intågande. Det är helt ofattbart vad tiden går fort när helgen väl kommer. Det känns som om vips så är det fredag och vips så är det söndagkväll. Var tar lördagen vägen?


Kalopsen var jättegod. Jag kokade den nog lite längre än 1 timme, ville ha det mört och fint. Jag kände med gaffeln och provade om köttet lossnade lätt (hoppas ni förstår vad jag menar). Serverade kalopsen med kokt potatis så hela rätten blev endast 5,5 points. Lagar detta säkert igen. Synd att det tar sådant lång tid att tillaga den bara. En söndag är perfekt för detta. Tillred allt och låt det småputtra medan du gör något annat.


Natti natti från mig


Av Angel - 30 mars 2008 21:37


Kalops, 4 portioner: 3,5 points/portion


500 g nötkött, 1 msk flytande margarin, 2 gula lökar, 6-8 kryddpepparkorn, 3 lagerblad, vatten, salt, 2 msk mjöl, 4 morötter


Gör så här:

Dela köttet i mindre bitar och bryn den till fin färg i margarinet. Skala och hacka löken i mindre bitar - gärna i klyftor. Lägg ner löken och slå på vatten så att det knappt täcker köttbitarna. Tillsätt lagerblad, kryddpepparkorn och salt. Låt stå och puttra tills köttet är mört, ca 1 timme. Häll i mera vatten om så behövs. När cirka 15 minuter återstår av koktiden tillsätt skalade morötter, skurna i mindre bitar, att koka med. Red av med mjöl så att konsistensen blir såsig. Servera med kokt potatis och rödbetor.


Källa: Annas Recept

Av Angel - 30 mars 2008 09:16


Idag är det sista dagen för min Stegrace. Men på tisdag börjar etapp 2 - April. Jag tycker att vi alla har varit jätteduktiga och duktigare ska vi bli i April. Det ska bli kul att se hur många steg vi har tagit. Synd att det inte visar kilometer också....undrar hur lågt vi hade kommit? Till Grekland kanske? Eller ännu längre?


Idag ska jag prova på och göra Kalops. Jag lånar receptet från Annas och återkommer om det var gott. 


Glöm inte att ställa om klockan idag om ni inte redan har gjort det. Sommar tiden är här.


Angel 

Av Angel - 30 mars 2008 09:12

Frukost: Havregrynsgröt + kaffemjölk = 3 points

Mellis: Smörgås = 2 points

Lunch: Kalops med kokt potatis = 5,5 points

Mellis: Fil m pyttelite flingor = 2,5

Middag: Havregrynsgröt = 2,5 points

Mellis: 1 Dark Milk = 1,5


Totalt dagens points: 17 av 20

Sparade: 8,5

Presentation

Omröstning

Vilket pålägg har du oftast på smörgåsen?
 Ost
 Skinka
 Korv
 Leverpastej
 Kaviar
 Marmelad
 Bara matfett
 Inget alls

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards